آخرین اخبار
کد مطلب: 124808
برائت اصلاحات از بي دستاوردي دولت تدبير؛
چرا اصلاح طلبان در دقيقه ۹۰ انتقاد از روحاني را کليد زدند؟
تاریخ انتشار : 1396/01/16 08:59:35
نمایش : 2829
اصلاحات چهار سال بي‌وقفه از عملکرد اقتصادي دولت حمايت کرد اما اين روزها باب انتقاد را در دقيقه ۹۰ نسبت به روحاني گشوده اند.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان، به نقل از مشرق، اصلاح طلبان چهار سال بي‌وقفه از عملکرد اقتصادي دولت حمايت و نقص‌ها را توجيه کرده‌اند و اينک در آستانه رقابت‌ انتخابات رياست جمهوري دوازدهم لب به انتقاد از همان دولت گشوده‌اند؛ اين موضوع حکايت اصلاح‌طلباني است که به شيوه عافيت طلبانه‌اي براي بقا در فضاي سياسي کشور تلاش مي‌کنند.

دولت يازدهم در موارد مختلف از جمله رکود، واردات بي‌رويه کالاهاي غير ضروري، وضعيت مسکن، وعده‌هاي برجامي از جمله گشايش اقتصادي، بي‌کاري، معيشت مردم و ... دچار ضعف‌هاي عمده‌اي است. بارها رئيس‌جمهور اعلام کرد از رکود عبور کرده‌ايم اما اين اتفاق نيفتاد.

حسن روحاني در واپسين روزهاي هر سال بيان مي‌کرد که سال آينده سال گشايش اقتصادي و ايجاد اشتغال براي جوانان است اما فرصت سوزي‌ شد تا به امروز وضعيت اقتصاد صداي همه را در بياورد. جالب اينجاست که در اين چند سال اصلاح‌طلبان با دولت همراهي مي‌کردند و نقدي در اين راستا صورت نمي‌گرفت اما در واپسين روزهاي خدمت دولت يازدهم بيان مي‌کنند که دولت اگر کاستي‌هايي را به مردم شفاف نگويد دچار مشکل جدي مي‌شود.

زيبا کلام: دولت در خروج از رکود و ايجاد اشتغال دستاوردي نداشته است

در همين زمينه، صادق زيباکلام، فعال سياسي اصلاح‌طلب در روزنامه آرمان با بيان اينکه اقتصاد در مبارزات انتخاباتي حرف اول را مي‌زند، نوشت: «واقعيت اين است که در زمينه خروج از رکود دولت روحاني چندان نتوانسته دستاورد محسوسي براي طبقات مختلف جامعه به وجود آورد. همچنين در زمينه اشتغال نيز تيم اقتصادي روحاني نتوانسته از ميزان آمار بيکاري بکاهد.» [۱]

معين: مهم‌ترين رقيب روحاني عملکرد خودش است

مصطفي معين، وزير علوم دولت اصلاحات نيز ديگر منتقد اقتصادي دولت است و در اين باره مي‌گويد: اين خيلي بد است که در تمام برنامه‌هاي ما از برنامه اول تا برنامه ششم کشور، تعهد کرده باشند که از يک درصد و حتي تا چهار درصد از توليد ناخالص داخلي را صرف پژوهش بکنند، ولي هنوز در حد کمتر از نيم درصد باقي مانده باشد

وي مي‌افزايد: مهم‌ترين رقيب آقاي روحاني عملکرد خودش و نوع نگاهش به انتخابات و دولت بعدي‌اش است و مردم نقش تعيين‌کننده خواهند داشت. البته اين سخنان به اين معني نيست که رقيب ايشان بالا بيايد ولي حداقل اين است که آراء تقسيم شود و در يک شرايط ضعيفي يا خود ايشان يا يک نفر ديگر انتخاب شود.

اين فعال اصلاح‌طلب بيان مي‌کند: من به صراحت مي‌گويم که هيچ راه ميانبري براي پيشرفت کشور وجود ندارد و قطعا اين راه بايد از طريق مطالعه و پژوهش‌هاي علمي و توسعه تکنولوژي انجام بگيرد. اگر قرار بود نفت به توسعه ما کمک کند که ما ۱۱۰ سال است نفت خام صادر مي‌کنيم. صادرات نفت خام توسعه خام به همراه دارد و موجب توسعه واقعي نخواهد شد. اين چيزي است که تجربه کرده‌ايم.[۲]

پزشکيان: روحاني هواي مشتري هايش را نداشت

 مسعود پزشکيان، نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز شرايط حضور مجدد روحاني در انتخابات سال ۹۶ را وضعيتي که ديگر از حمايت آيت‌الله هاشمي برخوردار نيست و مشتري‌هايش از او راضي نيستند، ارزيابي کرد و گفت: «روحاني کار ساده‌اي پيش‌رو ندارد، چراکه از يک سمت مشکلات متعددي را به پاي اين دولت نوشته‌اند و از سوي ديگر مشکلات داخلي در بين حامي‌هايش دارد که اين نکات مي‌تواند نقاط ضعفي براي او باشد.»[۳]

وي با بيان اينکه بايد رضايت مردم از سيستم کاري خود را همواره داشته باشيم، ادامه داد: درباره آقاي روحاني و تيم ايشان بايد بگويم که آن طور که بايد و شايد هواي مشتري را نداشتند اين يکي از نکاتي است که اگر روحاني مي‌خواهد سال آينده پيروز ميدان انتخابات شود بايد به آن توجه کند و در آن تجديد نظر داشته باشد.

با اين حال دولت وقت کافي براي سامان‌دادن به وضعيت اقتصادي کشور ندارد؛ چه اينکه در چهار سال گذشته تنها نگاه دولت به خارج و بحث برجام بوده است و همين موضوع توليد داخلي را با مشکل روبرو کرده و رکودي که بخشي از آن رواني و به انتظار براي گشايش‌هاي اقتصادي برجام باز مي‌گردد، ماندگارتر شد. تلاش اين روزهاي اصلاح‌طلبان با رويکرد دوگانه انتقاد و حمايت از دولت نشان مي‌دهد که آنان هم مي‌خواهند از سبد دولت ميوه خود را بردارند و هم اينکه هزينه‌اي براي آن ندهند و در آينده اگر کانديداي مورد حمايت آنان راي نياورد گزينه‌هاي ديگري نيز روي ميز داشته باشند.    


[۱] http://www.mashreghnews.ir/news/۷۰۵۹۶۱

[۲] http://aftabeyazd.ir/۶۸۲۹۰

[۳] http://www.bartarinha.ir/fa/news/۵۰۶۲۲۴

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس